Az első és legfontosabb tennivaló a cég, vállalkozás marketingorientációjában, ami nélkül felesleges belekezdeni… – s mégis, hányan nem gondolnak erre!
Elérheted, hogy ajánlataid csupa olyan leendő partnerek előtt landoljanak, akiket érdekelhet, a többieket pedig egyszerűen kihagyhatod.
Ha úgy látod, hogy több ügyfelet is ki tudnál szolgálni, mert a megkeresések száma elmarad a várttól, hideg érdeklődések érkeznek, vagy túl általánosak, – esetleg elszálló reklámköltségeket tapasztalsz, akkor érdemes erre rágyúrni. Ha átgondoltan választod ki a célcsoportot, akkor kvalifikált érdeklődésre számíthatsz, javul ajánlataid elfogadási aránya. Szaporább lesz az üzletvitel, és reklámköltségeid is barátságosabbnak bizonyulnak. Olvasd el, milyen szemlélettel lehet élesebbre hangolni üzeneteidet, ami nem kerül sokba, mégis rövidtávon felpezsdíti üzletviteledet!
Pár évvel ezelőtt rendszeres látogatója voltam egy üzleti klubnak, ahova cégvezetők jöttek el, hogy bemutassák egymásnak cégüket, és gyümölcsöző együttműködéseket alakítsanak ki más vállalatokkal. S persze rendszeresen kiálltunk egymás elé, hogy bemutatkozzunk, főleg az újonnan érkezőknek.
Voltak olyan cégvezetők, akik ilyenkor szájmenést kaptak, beszéltek és beszéltek… igyekeztek alaposan bemutatni cégük munkáját, és gyakran elvesztek a részletekben. Alkalmanként bizony jóval túllépték az erre meghatározott időkeretet. A Moderátor ilyenkor igyekezett lezárni az elhúzódó szóáradatot, szépen belekérdezett: – És milyen vevőket, partnereket kerestek? Kinek szeretnétek eladni terméketeket, vagy szolgáltatásotokat? – Na, ez volt az a pillanat, amikor a beszélőben megállt a levegő. – Hát, kinek is…- Hát, mindenkinek, akit érdekelhet.
Nyilván lejött ekkor, hogy a tisztelt cégvezető korábban el sem gondolkodott ezen. Különben kapásból tolta volna a választ. De inkább csak levegőért kapkodott.
Ne gondold, hogy ez valamiféle elrugaszkodott, kisarkított példa! Ha elkezded kérdezgetni ezeket a dolgokat, igen gyakran hasonlókat tapasztalhatsz. Sőt, van aki láthatóan magában zsörtölődik, hogy hát miféle hülyeségeket kérdeznek itt tőle…
Másik élményem az volt, hogy egy a téglagyár tulajdonosával beszélgettem. Megkérdeztem, hogy milyen téglát gyártanak. – Hát láttál már téglát! – Volt a válasz. A téglától semmilyen téren nem tudott elrugaszkodni, sem a célcsoport, sem a felhasználás tekintetében. Téglát gyártott és kész. Amikor beütött a válság, akkor nehéz helyzetbe került, mert semmilyen érve, előre tervezett mondanivalója nem volt a saját termékéről, amit előhúzhatott volna a nagyobb forgalom érdekében.
Nyilván azon közönség, akinek szeretnél eladni. Szóval, ha van valamilyen terméked, szolgáltatásod, akkor érdemes elviekben összefoglalni, kinek is szánod. Ilyen gondolatokat kell tisztába tenni: Ki lesz, aki vásárol tőlem? Nem, életkor, érdeklődés, lakóhely… – Vajon milyen problémájuk, igényük van, amit megold a termék, szolgáltatás? Mi lehet a legfontosabb haszon abból, ha tőlem vásárolnak? Miért pont tőlem vásároljanak? Mi lehet az, amiben kínálatom, szolgáltatásom eltér a versenytársakétól? Van valamilyen spéci jellemzője a dolgaimnak, amit érdemes hangsúlyozni?
E kérdések mentén pontosítható a célcsoport kiválasztás, kialakítható egy kép, az ideális vevő képe, aki a megoldást keresi igényére, problémájára, és aki nálad találhatja azt meg. Minél több ilyen kérdésed és válaszod van, annál pontosabb lehet a megfelelő célcsoport kiválasztása. Miután kialakult, tisztán látható, hogy pontosan kik azok, akik a legjobb vevőid lehetnek
Ezeket az információkat felhasználhatod arra, hogy pontosan célzott hirdetéseket vess be. A mai hirdetőrendszerek, – amelyek közül népszerűek a Google Ads és a Facebook –, alkalmasak arra, hogy megcélozd velük saját célcsoportodat.
A minap beszéltem valakivel, aki kezdő volt a hirdetőplatformok használatában. Azt mondta, hogy beállított egy hirdetést, hogy legyen forgalom a honlapján. Mármint a hirdetésnek csak annyi volt a feladata, hogy a honlap kezdőoldalára terelte a hirdetésre kattintókat. Szerintem ez a világ legdrágább forgalomnövelő kampánya.
Pár évvel ezelőtt behívtak a televízióba, hogy beszéljek pár szót az onlinemarketingről. Egy ismert műsorvezető fogadott, és azonnal a weboldal forgalomnöveléséről kérdezett. Próbáltam visszatéríteni a téma irányát, de újra a keresőrendszer kérdéseinél kötött ki. Említettem a marketingüzeneteket és a célcsoport jó megválasztását, de láthatóan nem érdekelte.
Kicsit bosszantott, hogy ennyire felületesen készült fel, vagy legalábbis az onlinemarketing az ő számára kimerült az ingyen látogatószerzésnél. Majd a végén okosan azzal zárta a beszélgetést, hogy ha eljönnek ezren a honlapra, akkor majd csak felhív valaki. – Ez igaz. Csak az nem mindegy, hogy mennyi idő alatt jönnek ezren, és mennyibe kerül 1000 látogatót szerezni a honlapra. Mert ha pénzt költesz hirdetésre, akkor abszolút nem mindegy, hogy ezerből mennyi megkeresés érkezik.
Soha ne készíts hirdetést csak azért, hogy forgalom legyen céged honlapján! A forgalom ugyanis önmagában nem eredmény. Inkább készíts egy jó ajánlatot, és hirdesd meg azt! Ha tényleg jó az ajánlat, és sikerrel eljut a célcsoporthoz, akkor ez potenciális vevőjelölteket terel a weboldalra, és nyilván remek eredménnyel kecsegtet.
Ez a bátrak terepe! Legtöbbünknek, cégeknek, vállalkozásoknak ugyanis megvan a terméke, szolgáltatása, amit szeretne értékesíteni egy egyre jobban szűkülő piaci szegmensben. Ezért bevetünk mindenfajta varázslatot, ami csak futja kreativitásunkból és büdzsénkből. De az igazán sikeres vállalkozók nyitott szemmel járnak, és más szemmel látják a világot.
Észreveszik az emberek problémáit, és azon igények kielégítésére csinálnak egy céget. Nyilván ezt csak kevesen teszik vagy tehetik meg. Azonban ha elég bátor vagy, és a lehetőségeid is megvannak, akár szűkítheted a kínálatodat. Nem kell széles piacra céloznod, elég csak egy apró szeletére. Olvasd el, mire gondolok!
Pár hónapja láttam egy online ajándékboltot, ahol ugyanolyan termékek voltak a kirakatban, mint máshol. Pénztárca, póló, ing, törülköző, csésze, cipő, ilyesmik. Azonban minden terméken ízléses hangjegyek díszelegtek. Kották, zenei jelzések, violinkulcs. Ez egy spéci ajándékbolt volt a zenei hobbik iránt érdeklődőknek. Zenész vagy? Végy hangjegyes törülközőt! Ha szeretsz gitározni, itt egy spéci gitár, ízléses hangjegyes illusztrációkkal díszítve! Ezt az ajándékboltot nem érdekelték a tömegtrendek, szépen nyomta a termékeket zenészeknek. Szerinted megfogja a zenerajongókat? Hát persze!
Ha megteheted, találj ki hasonló ötleteket saját kínálatoddal kapcsolatosan! Vajon milyen réteg lehet az, akit megcéloznál?
A célcsoportot igyekezz azonosítani a weboldalon! Úgy intézheted, hogy azonnal magára ismerjen. Ennek megvannak a képi és szöveges kellékei. Ha cégvezetőket szeretnél megszólítani, akkor lehet nyakkendős bizniszmen a honlap elején, ha szépségiparban dolgozol, akkor nyilván a szépség fogalmával azonosítható látvány fogadja a látogatókat.
A honlapok általában tartalmaznak valamilyen szöveges üzenetet kezdésként. Régebben a marketingesek kedvenc vesszőparipája volt, hogy ne alkalmazd az „Üdvözöllek honlapunkon” frázist. Aki ma ezzel fogadja a látogatókat a honlapon, az valószínűleg soha nem találkozott az online marketinggel. Mára szerintem ez elmúlt, nem jellemző. A céges szlogent se érdemes feltenni, mert nagy valószínűséggel senkit nem érdekel azon kívül, aki odairatta.
A célcsoport azonosításának, és a célzásnak nagyon hatásos módja, ha úgy intézed a kezdő üzenet, hogy a potenciális vevőd azonnal levegye, hogy ez bizony neki szól. Megszólíthatod a célcsoportot, akár egészen konkrétan. Maradva a fentebbi példáknál, ha cégvezetőről van szó, akkor írhatsz ilyet: – Cégvezetőként gyakran futhat bele (olyan problémába, ami – stb. probléma rövid tisztázása ), de ezen segítünk! – Vagy a szépségiparban: – Tudatos nőként jelentős önbizalmat ad a különleges megjelenés. Mi ezt az önbizalmat adjuk neked!
Célcsoport kiválasztás rendben, azonosítva, ígéret kipipálva. Jöhetnek a potenciális ügyfelek.
A weboldal és a napi marketingkommunikáció egyik legfontosabb része, hogy tudatosan válaszd meg a célcsoportot. Csak nekik kell beszélned, s egyáltalán ne légy zavarban attól, hogy néhányaknak ez talán nem tetszik.
A minap konzultáltam egy partnerünkkel, aki egészségügyi, természetgyógyász szolgáltatásokat nyújt. Elmesélte, hogy a Facebookon kritika érte, mert valaki úgy vélekedett, problémás lehet a szolgáltatás, mert ha már ennyire kell reklámozni, akkor biztosan nem megy. – Talán mert jó bornak nem kell cégér. Szegény partner zavarba esett, úgy kellett visszaterelni a jó vágányra.
Ne legyen kétség afelől, hogy ez teljesen rossz hozzáállás. Bármit is hirdetsz, lesznek olyanok, akiknek nem tetszik. Sőt, minél jobb a hirdetésed, annál többen lesznek ilyenek. Miért? Ebben van irigység, jó adag rosszindulat, trollkodás. Ne foglalkozz ilyen véleményekkel. Csak azokkal kell törődnöd, akik vélhetően ügyfeleid lehetnek, a többi nem érdekes. Aki rosszindulattal közeledik, abból nyilvánvalóan nem lesz ügyfél. Akkor miért foglalkoznál velük? Nem tartoznak célcsoportodba.
Pénzégetés helyett kiemelkedő kommunikáció
Egyik KKV partnerünk havi 40 milliós árbevételnek örvendhet a következetes marketingmunka eredményeként. Sok éve dolgozunk együtt, miközben hétről hétre adaptáljuk az új ötleteket, és a változó körülményekhez idomítjuk a céges kommunikációt.
40 millió havonta! Lehet ennyivel több, csak mert jó az online kommunikáció?
Igen, partnerünk példája bizonyítja! Vajon hogyan áll össze ez a stratégia?