„Csak dobom ki a hirdetőforintokat az ablakon, de nem látom az eredményt!” – Vajon mennyit kellene elköltened hirdetésre, hogy eredményt hozzon a hirdetőkampány?
Régen azt tartották, hogy a hirdetésre szánt költség fele kidobott pénz az ablakon. De ez mára már nem igaz, mert az online hirdetések elszámolnak az eredményeikkel. Ettől függetlenül gyakori kérdés, hogy tulajdonképpen mennyit is kell költeni a hirdetésekre?
E kérdésnek az értelme gyakran az, hogy vajon mennyiből is tudom megúszni? Ez ugyan nem helyes hozzáállás, de van egy jó tippem rá: Ne költs arra, mi nem működik!
Ha úgy érzed, hogy lapátolod a pénzt a hirdetésekre, de nincs sok értelme, akkor inkább szentelj arra figyelmet, hogy elengedd azon dolgokat, amik nem működnek!
Honnan tudjam, hogy mi működik és mi nem?
Több vasat tarts a tűzben! Mindig legyen több hirdetés!
Aranyszabály, hogy egyetlen hirdetést sohase készíts. A Google Ads és a Facebok hirdetéscsoportok arra vannak kihegyezve, hogy ott fej-fej mellett akár tucatnyi hirdetést is indíthatsz ugyanazon cél érdekében. Ennyi talán nem kell, de 6-10 hirdetés indítása nem túlzás. Érdemes különböző hirdetésszövegekkel vagy különböző kreatívval indítani azokat. Ezután azt fogod tapasztalni, hogy az egyik hirdetés kiemelkedően teljesít, a másik pedig elhanyagolhatóan. Nyilván azt kell megtartani, amelyik jól húz. A többit akár ki is kapcsolhatod.
A hirdetések fajtái is értékelést igényelnek.
Választhatsz imázshirdetést, ami aránylag kevesebb bevételt szerez rövid távon, de ismertté teszi a márkádat, illetve növeli céged ismertségét, szerethetővé teszi a brandet. Ha jól csinálod, akkor azt fogod tapasztalni, hogy a piac ismerni fogja a cégedet, megjegyzik a nevét, bizalommal fordulnak hozzád. Ez is remek cél lehet adott esetben.
Más oldalról nyilván hirdethetsz azért, hogy jelentkezzenek termékeidért, főként a bevezető terméket vagy szolgáltatást érdemes hirdetni. Ennek eredményeként lesznek, akik kapcsolatba kerülnek vállalkozásoddal, megismerik a vele való együttműködést, megtapasztalják ügyfélszolgálatodat. Ha elégedettek a kiszolgálással, szívesen megveszik a csúcstermékedet is.
Hirdethetsz azért is, hogy azok, akik korábban már látták valamelyik ajánlatodat, újra meghívást kapjanak. Ez a retargeting hirdetések köre. A hirdetőplatformok követni képesek kik azok, akik már látták ajánlataidat, feléjük egy ismétlő jellegű ajánlatot hirdethetsz. Így egyszerűen újra eszükbe juttathatod korábbi ajánlatodat.
Természetesen hirdethetsz egyszerre több platformon, megjelentethetsz hirdetéseket a közösségi média különböző felületein, vagy a facebookon és a Google Ads rendszerében párhuzamosan vagy felváltva.
A lényeg, hogy ezeket a hirdetéseket folyamatként tekintsd, úgy építsd fel őket, hogy mindegyiknek mérhető legyen az eredménye. Néhány napos vagy pár hetes teszt eredményeként látni fogod, hogy melyik platformon, milyen hirdetésekkel voltál eredményes. Az információ birtokában pedig dönthetsz, hogy melyik hatásos hirdetési folyamatra érdemes költened, s melyik az, amelyiket el lehet felejteni. Legalábbis egyelőre.
Hirdetési költség? Vajon mennyi költséget érdemes szánni a hirdetésre?
Most természetesen írhatnám azt, hogy ezt teljesen személyre, cégre szabottan érdemes meghatározni, de nem született volna ez a poszt, ha csak ennyit mondanék.
Látnod kell, hogy a hirdetési folyamat tereli hozzád az érdeklődőket, és ezt a folyamatot etetni kell pénzzel, ami költséget jelent cégednek, vállalkozásodnak. Nyilván ez egy olyan költség, aminek meg kell térülnie, sőt végeredményben profitot kell realizálni. Azonban nem lenne korrekt, ha ezt csupán matematikai képletként írnánk le.
Könnyen előfordulhat, hogy a hirdetőkampány eleje több költséget igényel, mert márkád még nem erős, vagy a kampányt tesztekkel kezded, sőt az is könnyen előfordulhat, hogy maga az értékesítési folyamat sem igazán gyors.
Az is valószínű, hogy a kampány nem elsőre hozza az elvárt eredményeket, hanem csak bizonyos idő múlva, sőt néhány körös tökéletesítés után.
Nézzünk egy statisztikus példát! Ha tegnap volt 30 látogatód a honlapon, holnap talán 300 is lehet, vagy még több. Ha teszem fel minden 100 érdeklődőből van 1 ügyfeled, akkor 30 látogatóval kb. 4 naponta érkezhet egy. Naponta 300 érdeklődővel azonban naponta 3 ügyfél jöhet, és 4 naponta 12 új ügyfél a korábbi 1 helyett 12-szeres hatékonyságnövelés… – elméletben.
Ez már tényleg jól hangzik, és eddig nagyjából eljut a többség, és mindazok, akiknek az onlinemarketing tényleg csak a nagy számok játéka. Azonban a profik itt nem állnak meg, és Te is sokkal profibb módszert fogsz alkalmazni:
Kétféleképpen lehet ugyanis hirdetni. Nem szabad abba a hibába esni, hogy a honlap kezdőlapjára továbbítjuk az érdeklődőket, vagy esetleg egy semleges aloldalra, amely bizonyos terméket vagy szolgáltatást ajánl. Nekik lesz sok-sok látogatójuk és aránylag kevés ügyfelük.
Ezért érdemes hosszabb távban gondolkodni, és akár éves szintre vetíteni a költségeket. Napi párezres hirdetési költséggel kisvállalkozásként elindulhatsz, de az a tapasztalatom, hogy ettől magasabbra kell tenni a lécet. Ezért érdemes megfontolni, hogy éves szinten mennyit szeretnél keresni, milyen bevételre számítasz reálisan. Ebből az összegből kell elhatárolni azt a költséget, amit éves szinten a marketinghirdetésekre lehet fordítani.
Ez lehet pár százalék, de mehet 5-10 százalékig. Könnyen adódik ebből, hogy egy éves szinten 20-30 milliós kis cég gazdálkodhat 1-2 milliós marketing költéssel, ez havi 150ezer forint körül alakul. Ha céged ettől nagyobb árbevételt realizál, akkor a lehetséges költésre ennek többszöröse adódhat.
Van olyan partnerünk, aki havonta milliós tételekért hirdet, s olyan is van, akinek 150ezer körüli a költése, nyilván különböző területen dolgoznak, más célcsoportnak, más termékkörrel és pénzügyi adottságokkal.
Összegezve a fentieket, érdemes a korábbi üzleti tapasztalatok alapján előre tervezve reális költségszintet belőni. Ugyanakkor adott célok érdekében összehangolt kampányfolyamatokat kell felépíteni és mérhetővé tenni a az adott hirdetések eredményeit.
Csak így fogod látni a jó irányt, és képes leszel optimalizálni a legjobb hirdetések költségeit. Végső soron megalkotni saját éves hirdetési büdzsédet.
Pénzégetés helyett kiemelkedő kommunikáció
Egyik KKV partnerünk havi 40 milliós árbevételnek örvendhet a következetes marketingmunka eredményeként. Sok éve dolgozunk együtt, miközben hétről hétre adaptáljuk az új ötleteket, és a változó körülményekhez idomítjuk a céges kommunikációt.
40 millió havonta! Lehet ennyivel több, csak mert jó az online kommunikáció?
Igen, partnerünk példája bizonyítja! Vajon hogyan áll össze ez a stratégia?