Ha úgy érzed, hogy egy közelgő válság miatt gyengülő üzletmenettel kell számolnod, megcsap a válság szele, jó eséllyel újratervezel. Nyilván így tesznek a cégek és vállalkozók, akik újraértékelik lehetőségeiket. Néhány erőforrást átcsoportosítanak, optimalizálnak, néhány költséghelyet megszüntetnek, – de mi történik a marketinggel?
Válságmarketing – Milyen nézőpontot érdemes felvenni, hogy marketingezz, hogy ne csökkenjen a forgalom sőt, lehetőség szerint akár növekedjen is?
Nyilván érdemes áttekinteni a költségoldalt. Például, ha drága a gáz, akkor optimazálható a fogyasztás, vagy megfontolandó más forrásra való átállás. Ha sok üzemanyag fogy, akkor ellenőrizni lehet a céges autók futását. Millió példát lehet írni…
A marketing bevétel, kommunikáció a piaccal
A marketing is többnyire költséggel jár. A jó marketing azonban hasznot hoz. Minden rá költött forintját szembe lehet állítani bizonyos bevételekkel és fordítva. Ezért ezt mérni illik, s értékelni, kontrollálni.
Aki így műveli a marketinget, az tudja, hogy az elköltött marketingbüdzsé ellenében bevétel érkezik. Ráadásul a marketing egyfajta kommunikációs csatornaként is működik a piac felé. Ezt elvágni a költségcsökkentés érdekében tulajdonképpen nagyon rossz ötlet.
Egy cég, amely nem kommunikál, nem hallani felőle, nincs mondanivalója, akivel potenciális ügyfelei nem találkoznak, az olyan, mintha nem is létezne.
A második világháború alatt a brit kormány megtiltotta a margarin különböző márkanevek alatti reklámozását, de az Unilever nem hagyta abba a reklámot. Pedig a termék nem is volt kapható. Amikor a háború után a márkák visszatértek, az Unilever ugrott a népszerűségi lista élére.
Nyilván nem szeretném azt sugalmazni, hogy a jó marketing törvényt bont. Inkább csak arra irányítanám rá a figyelmedet, hogy amikor elhalkulnak a hangok, akkor jobb eséllyel hallathatod a sajátodat.
Az utolsó amit feladnak, az internet
Ráadásul az internet kell a népnek. Ha nem vesznek már újságot, ha nem telik benzinre, a legutolsó, amiről lemondanak az internet. Hiszen ott működnek a közösségi platformok, ott a videómegosztó, még a telefonod is oda tölti fel fotóidat a felhőbe, még a tévéműsor is így érkezik. Csak sétálsz az utcán, és a telefonod úgy dolgozik a zsebedben, hogy nem is tudsz róla. Ez nem feltétlenül jó, de ez van.
A mai világban még egy háború sem akadályozza az internetet. Lásd, az ukrán-orosz konfliktus során végig volt internet odaát, több-kevesebb kapacitással. Hidd el nekem, ha valaha is megszűnne az internet, vagy elzárnák a népet a webtől, – ahhoz olyan körülmények kellenének, hogy legkisebb bajunk lenne, hogy nem megy el az e-mail.
Ezért érdemes a gázra lépni válságban
Ezért a minap nyugodtan válaszolhattam, amikor megkérdezték tőlem, – Mire számítok, amikor válság közeleg? A cégek visszafogják majd költéseiket, talán nem költenek annyit marketingre? – Nyilván lesznek ilyen cégek, akik ezt teszik. Más cégek pedig nem fogják vissza reklámköltéseiket, talán ezek miatt:
A marketingköltéssel felhagyó vállalkozásoknak hála, kevesebb versenytárssal kell számolni. Jobb eséllyel lehet hirdetni, kommunikálni. A fentebb leírt elvnek megfelelően az online elérés továbbra is működik, válságban még intenzívebb az online figyelem, ahogyan ezt a pandémia alatt megtapasztaltuk. Emlékezz csak! Hazánk pár hónap alatt 5 évet lépett előre a digitalizáció használatával. Hirtelen megtanultunk online rendelni, kártyával fizetni, s a kereskedők is eldobták korábbi fenntartásaikat. Mindenhol alapértelmezett lett a kártyás fizetés, jelentősen erősödött az online vásárlások aránya.
Válságban tehát bizonyára lehet optimalizálni a költségeket, azonban érdemes pontosan látni, melyek az olyan költségek, amik tényleg csak viszik a pénzt.
Más költségek egyértelműen a bevétel érdekében történnek. A marketingköltés ilyen. Ha nem látod, hogy milyen költség ellenében milyen bevétel érkezik, akkor nyilván valamit nem jól csinálsz. Optimális esetben ki tudod jelenteni, hogy ennyit költök, s ennek fejében ennyi érkezik. Amíg ez a képlet rendben van, addig semmi értelme nincs arról beszélni, hogy miért, s hogyan csökkentsd marketingköltéseidet, hiszen ez saját érdekeiddel ellentétes.
Egy jó példa
Nemrég leírtam, hogy egy régi partnerünk hogyan ért el 5 év alatt másfél milliárdos bevételt online marketing eszközökkel.
Saját bevallásuk szerint az ügyfelek legalább 75%-a online találkozik velük először, s az ott látottak miatt keresi fel üzletüket. Ha kivennénk a vállalkozás alól az online stratégiát, bizony alig maradna forgalom. Gondolod, hogy ez a partnerünk korlátozni szeretné online aktivitását bármilyen válságban? Nyilvánvalóan nem…
Az Alphadesign alapítójaként 21 éves, szakmai díjakkal elismert tapasztalatokkal segítek cégeknek, vállalkozásoknak abban, hogy webes megjelenésük és kommunikációjuk által növekvő eredményeknek örvendjenek. Légy Te is köztük!
Légy Te is részese a remek élménynek,
amikor elkezd csörögni a telefonod, – és valaki azt mondja, hogy látta a weboldalad, ami meggyőző, és szeretne továbblépni, megbízást adni, vagy vásárolni, mert ajánlatod pont neki szól…
Egyik KKV partnerünk havi 40 milliós árbevételnek örvendhet a következetes marketingmunka eredményeként. Sok éve dolgozunk együtt, miközben hétről hétre adaptáljuk az új ötleteket, és a változó körülményekhez idomítjuk a céges kommunikációt.
40 millió havonta! Lehet ennyivel több, csak mert jó az online kommunikáció?
Igen, partnerünk példája bizonyítja! Vajon hogyan áll össze ez a stratégia?