Weboldal katasztrófa, hogyan kerüld el? Hogy végre valóban hasznos, üzletileg helytálló weboldalt szerezz vállalkozásodnak, amely hosszútávon segít megvalósítani üzleti céljaidat…
Sándor egy kereskedelmi cég tulajdonosa, IT mérnöki képzettséggel. Így nyilván évek óta tudja, milyen jelentőséggel bír a modern infokommunikáció a cég életében. Az indulás idején a vállalkozás első weboldalát saját maga építette, mára azonban teljesen lefoglalják a cégvezetői tennivalók. Hja, a hősidőkben még nem volt ilyen rohanó az élet! Mennyire felértékelődött a szabadidő! Amikor csak teheti, előszeretettel kirándul családjával.
Kapacitását be kell osztani, ezért rábízta a céges honlap megújítását egy kollégára, aki szorgalmas a munkában, de mégsem olyan az eredmény, mint lennie kellene. A minap ellenőrizte a készülő honlapot, s bár látszik rajta az igyekezet, igazából katasztrófa az egész. Leginkább újra kellene kezdeni. De ez dilemma.
Most álljon neki saját maga, mint hajdanán? Vagy állítson rá másik munkatársat? Esetleg vegyen fel erre egy külön kollégát? Mi lenne az optimális megoldás?
Ha weboldaladra gondolsz, talán lelki szemeid előtt felrémlik egy frappáns honlap, amely gyönyörű, és napi rendszerességgel tereli cégedhez a vevőket és partnereket. Megalkotásának szokásos módjai:
– elkészíted magad,
– delegálod valamelyik munkatárshoz,
– vagy bevonsz külsős kreatív partnert.
Mindhárom megoldás lehet jó, nézzünk meg pár szempontot!
Akár egy szép magazin
Egy rövid pillanatra tekintsünk el a konkrét tartalomtól! Ha egy gyors pillantást teszel egy klassz honlapra, eszedbe juthat, hogy ez a modern idők médiuma. Hasonlíthat egy színes újságra, egy magazinra, amely érdekes tartalmakat sorol szépen elrendezett formában.
Nyilvánvaló lehet, hogy egy szép magazin, amely minőségi tartalmakat tolmácsol, sok kolléga közös terméke. Dolgozik a szerkesztőségben újságíró, fotós, szerkesztő, tördelő, esetleg tipográfus, a munkát főszerkesztő fogja össze, és még folytathatnánk.
Amikor egy honlap készül, általában nincs szükség ilyen sok közreműködőre. Azonban egy tényleg szépen kivitelezett weboldal nagyjából ugyanolyan érzéseket indukál a látogatókban, mint amikor egy szép magazint forgatunk. A szépen tördelt, érdekes és színes oldalképek keltik a jó minőség érzetét, s ez az érzet aztán átadódik a honlapgazda vállalkozás irányába. Ekkor mondjuk, hogy a weboldal jól alátámasztja az imázst, megbízható cég képét tolmácsolja.
Ha magad rakod össze, nyilván időt kell rá szánnod. Ezért:
Amikor magad szeretnéd ezt megvalósítani, ezer szempont érkezik. Érdemes tisztában lenni a tördelés és tipográfia részleteivel, az üres helyek jelentőségével, a felépítendő struktúra megfelelő tervezésével. S nem árt, ha a feladathoz mért jó ízlésed van. Hoppá! Ez kényes kérdés, bocsánat. Figyelj, nem kétlem, hogy azok közé tartozol, akik jó stílusérzékkel megáldva járnak közöttünk. De meg kell mondjam sok-sok év tapasztalatával, hogy az emberek egy részének nincs megfelelő érzéke ahhoz, hogy tényleg szép honlapot alkosson meg, még akkor sem, ha egyébként technikai téren ott van a szeren.
Pedig olyan egyszerűnek tűnik letölteni egy kezes tartalomkezelő rendszert, majd a rendelkezésre álló sablonokból egyet kiválasztva feldobni a honlapot! Ez sajnos jó eséllyel vezet a címben említett honlap katasztrófához. Ha igazán szép weboldalt szeretnél alkotni, akkor nem elkerülhető a gyakorlás, tesztelés. Elsőre szinte biztosan nem lesz olyan az a weboldal, amire később valóban büszke lennél.
Ez az egész nyilván időt kér. Ha szívesen bíbelődsz ilyen dolgokkal, akkor ez piros pont, mert időre mindenképpen szükség van. Amikor nálunk elkészül egy formaterv, gyakran megdícsérik. Azt halljuk, hogy mennyire letisztult, áttekinthető és szép. Azt azonban nem látja senki, hogy esetenként pár száz mentés, változtatás, módosítás vezetett odáig, hogy elnyerte végső formáját.
Ez bizony idő, ami értékes. S nyilván mi ezt ráfordítjuk, mert ez a munkánk. De azok, akik saját munkájuk mellett hobbiból vagy külön feladatként élik ezt meg, nem ilyen türelmesek. Lehet, hogy rábízzák egy munkatársra. Rá ugyanazok a szempontok érvényesek. Legyen ízlése, technikai rálátása, motivációja, kedve. Vajon ő jobban csinálja? Vajon hatékonyan és elég szépen dolgozik ahhoz, hogy elégedett légy a végeredménnyel?
Mi van akkor, ha delegálod egy munkatársnak?
Szuper, ha van a cégnél egy kolléga, akinek ez a feladata. Tapasztalatom szerint az IT kollégák nem túl szerencsés megoldást jelentenek ehhez. Vannak, akik azt gondolják, hogy a honlap az számítástechnikai feladat. Jó jöhet a főállású programozó, rendszergazda erre, mert hát ő úgyis ért hozzá. Hiszen egész nap a számítógépekkel foglalatoskodik, bizonyára alkalmas lehet. De nem. Más dolog a rendszerkarbantartás és tervezés, mint a weboldalakkal történő kreatív agyalás.
Azok a kollégák, akik mesteri szinten értenek a bonyolult hálózatok részleteinek felépítéséhez és működtetéséhez, általában nem profik a kreatív dolgokban. Ráadásul az ilyen feladatok nagyrészt nem csak grafikus, esztétikai téren fognak ki a kezdetben akár lelkes kollégán, hanem a tervezett tartalmak marketinges vonatkozásai sem lesznek kiválóak.
Ezért csak olyan kollégára érdemes delegálni a honlap dolgait, aki azokat minden tekintetben saját területének tudhatja. S ez bizony szűkös keresztmetszet a legtöbb vállalkozásnál.
Gyakori megoldás a külsős partner bevonása
Ezért megfontolandó, jó döntés lehet, ha bevonsz egy külsős partnert. Nyilván, akár ránk is gondolhatsz. Tele vagyunk hosszú évek tapasztalatával, remek referenciákkal, nézd csak meg! Ránk bízhatod a színeket, a formákat, a tipográfiát, a kódokat, s a tartalom marketingízű felképítését. Végeredményben egy meggyőző, üzletileg helytálló céges honlappal leszel gazdagabb.
Mondhatnád, hogy a külsős partner nem ismeri a cégedet. Ez igaz, de ez legtöbb esetben nem hátrány, hanem pont fordítva. Egy gyakorlott külsős tanácsadó ugyanolyan szemmel közelít vállalkozásodhoz, mint vevőid, partnereid. Olyan kérdésekkel kezdi az együttműködést, ami a vevőkben, leendő partnerekben merül fel. Ilyen kérdéseken keresztül tanulja meg üzletviteledet, s ez egy olyan nézőpont, amivel a cégben dolgozó kolléga nehezebben azonosul. A külső szemlélő gyakorlatias megközelítése többet segít, mint a céget belülről ismerő kollégáké, akik sokszor nem látják a fától az erdőt.
A külsős partnerre is rá kell szánnod némi időt. Egy klassz kiállású, üzletileg is helytálló honlap felépítéséhez beszélgetned kell velük, konzultációk érkeznek. Nálunk is részletesen megbeszéljük a célokat, a megvalósítás módozatait. Rá kell szánnod az időt, hogy megismerjük üzletviteledet, hogy azonosulhassunk veled, vagy éppen potenciális vevőiddel. Így ezután olyan tartalmakat és üzeneteket írunk, amelyek saját nézőpontjukkal, hatásosan szólítják meg célcsoportodat.
Nyilvánvaló lehet, de meg kell említeni: – nem kell amiatt aggódnod, hogy üzleti titkok szivárognak ki! Minden szerződött partnerünkkel írásos titoktartás van, ami természetes, és biztosítja üzleti szférád védelmét.
Szeretnéd folytatni? Nyilván segítséget kapsz ehhez!
Beavatunk pár technikai részletbe igényed szerint. S mivel a honlaphoz tartalomkezelő rendszer érkezik, használatát megtanítjuk. Ha szeretnéd, később könnyedén elhelyezhetsz újabb tartalmakat weboldaladon. Teljes bejárásod lesz a honlap adminisztrációs oldalaira, sőt ügyelünk rá, hogy jól megismerd honlapod szerkesztésének lehetőségeit.
Ennek is van hátulütője. Volt pályafutásunk során olyan vállalkozó, aki gyesen lévő feleségének delegálta a honlap dolgait, hiszen ő „ráér”. Az asszonyka pedig szépen kiszínezte a honlapot kedvére, és még betűtipust is cserélt, mert szerinte úgy frappánsabb lett. Ez nyilván nem általános jelenség, azért érdemes rámutatni, hogy a weboldal későbbi élete során is van mire figyelni.
De félre a vicces dolgokkal, a honlapot a későbbiekben nyilván szeretnéd kezes eszközként használni. Új tartalmakkal bővíteni, esetleg új ajánlatokkal, landing oldalakkal. Ha webshopról beszélünk, akkor új termékeket elhelyezni, árakat módosítani stb.
A weboldal kezelését külön erre szánt konzultációkon tanítjuk meg. Így többé nem fordul elő, hogy magadra maradnál vele. Itt most nem arról van szó, hogy csupán lehetőséged kapsz az akadálymentes szerkesztéshez, hanem sokkal inkább arról, hogy megtanítjuk helyesen használni annak érdekében, hogy az esztétikája, és használatának hatékonysága a későbbiekben is a topon legyen.
Mit csinálnak legjobb ügyfeleink?
Hát, üzletelnek. Miközben gyakran beszélünk ezekről a dolgokról, hogy betanítjuk, megmutatjuk… – tudomásul kell venni, hogy a cégek, vállalkozások nagy része azzal szeret foglalkozni, amihez legjobban ért. Saját üzletükkel. A kereskedő kereskedik, a szállítmányozó szállítmányoz, az orvos gyógyít. Ilyen az élet.
Legjobb ügyfeleink ezért gyakran ránk bízzák a dolgot. Bár minden lehetőségük megvan arra, hogy saját weboldalukat használják, szerkesszék, általában mégsem teszik, vagy inkább csak elvétve. Közös munkánk során vannak, akik számára világossá válik, hogy pillanatok alatt képesek vagyunk sokkal hatékonyabb produkcióra, mint ők.
Nincs mit csodálkozni ezen. Hiszen mi ezzel dolgozunk, weboldalak, marketingötletek, megvalósítás. Minden jelentősen gyorsabban, simán és szebben történik, mintha ők maguk dolgoznának vele. Saját kapacitásukat optimalizálják, amikor ránk bízzák a megvalósítást. Ráadásként javaslatoknak, marketinges ötleteknek, extra kivitelezésnek és remek hatékonyságnak örvendhetnek.
Így nem csupán weboldalt kapsz, hanem előremutató javaslatokat, rendszeres együttműködést, megvalósítást. Sokkal gyorsabban, felívelő módon érkeznek az eredmények, amire lám, van jó példa is!
Egyik KKV partnerünk havi 40 milliós árbevételnek örvendhet a következetes marketingmunka eredményeként. Sok éve dolgozunk együtt, miközben hétről hétre adaptáljuk az új ötleteket, és a változó körülményekhez idomítjuk a céges kommunikációt.
40 millió havonta! Lehet ennyivel több, csak mert jó az online kommunikáció?
Igen, partnerünk példája bizonyítja! Vajon hogyan áll össze ez a stratégia?