Hogyan dolgozik egy profi webes kreatív cég honlapfejlesztés során, s mit tesz hozzá, amitől ég és föld lesz a különbség?
Ez a poszt személyes indíttatásból ered. Benne vagyok egy marketinges csoportban a legnagyobb közösségi oldalon. A minap a szemem elé került egy kommenthalmaz, amelyben arról értekeztek marketingorientált vállalkozók, hogyan készüljön a honlap. Ekkor érkezett egy remek beírás, hogy ugyan már honlap, letöltök egy tartalomkezelőt a webről, és a gyermekem összerakja! – Elgondolkoztam, vajon milyen esélye van annak, hogy sikerül? S mit teszünk hozzá, amitől ég és föld lesz a különbség? Mert nyilván van különbség.
Az évtizedek alatt megannyi csodás honlapépítő technika érkezett, és tűnt el a süllyesztőben. Látszólag tényleg egyszerű őket használni, talán egy gyerek is elbánik velük, a webes ügynökségek mégsem mennek csődbe. Hol van a titkuk, ami miatt őket választják a ránézésre könnyen használható webes építőjátékok helyett?
A lényeg máshol rejtőzik!
Az első és legnagyobb különbség a megfontolt tervezés kérdése. A legtöbb esetben nem egyszerűen önmagában a weboldal a lényeg, hanem olyan honlap felépítése, amely összhangban van a vállalkozás fontos céljaival. Az összetett szolgáltatási struktúrával, az üzleti folyamatokkal. Érdemes lehet megtervezni annak módját, hogyan lehet webre adaptálni a meglévő marketingfolyamatokat, és hogyan lehet kiegészíteni azokat a nagyobb hatékonyság, az eredmények érdekében.
A brief
Képzeld egy egy pillanatra, hogy eljössz irodánkba, hogy készíttess céged számára egy üzletileg helytálló honlapot, annak minden körítésével együtt. Vajon mit teszünk? Jó eséllyel nem ismerünk téged, vagy csak nagyon keveset tudunk cégedről. Vajon bólogatunk, hogy nagyon jó helyen jársz, hajrá, kezdjük? Belátható, hogy először szeretnénk tudni mindent, amit csak lehet. Kérdezünk, szeretnénk megismerni munkádat, adottságaidat, legjobb partnereidet, s elképzeléseidet. Hiszen ezek nélkülözhetetlen infók ahhoz, hogy helytálló produkció szülessen.
Vannak, akik nem is várják meg a kérdéseket, letesznek az asztalra egy részletes briefet, amelyben ez előre le van írva. Ilyenek például: – A cég küldetése, bemutatkozása, – A célpiac bemutatása, néhány kiemelt ügyfél profilja, – Pár versenytárs megjelölése, akiktől szeretnél különbözni, – Talán pár ötlet arról, hogyan lehetne tőlük különbözni, – Esetleg néhány olyan weboldal, amely tetszik neked, – Néhány korábbi írás, publikáció, referencia, termék tőled, – Kommunikációd szokásos, vagy korábbi stílusa, … – még lehetne folytatni.
20 éve vagyok ezen a területen, és tapasztalatból mondom, hogy akik úgy gondolják, hogy a gyerek is elkészíti a weboldalt, azoknál nem szokott lenni ilyen brief. Többek között ezért is nem sikerül felépíteni az áhított honlapot, s még csak azt sem állítom, hogy a siker a gyereken múlna. Nem!
Ha nincs ilyen, segítünk
Azt is látom, hogy a cégek, vállalkozások egy részénél ugyancsak nincs ilyen brief. Vagy nincs a fejben egységesen összerakva, vagy véget nem érő készítési fázisban van, vagy egyszerűen segítségre volna szükség. Ilyenkor nyilván segítünk. Ha sort kerítünk egy hosszabb beszélgetésre, ott vélhetően egyeztetni lehet olyan részleteket, amelyeket leírva már használhatunk briefként. Ha megállapodunk a részletekről, és adunk hozzá határidőket, akkor irányba áll egy olyan együttműködés, ami teljesíti a kitűzött célokat.
A technika és a struktúra
Az ügynökségek kollégái alaposan ismerik a technikát, amivel dolgoznak. Tapasztalatuk révén pontosan tudják, mikor, milyen fordulatokat érdemes alkalmazni a weboldalak adott részein. Valamint, hogy ehhez milyen eszközöket kell alkalmazni, csatolni, milyen részeket kell idomítani ahhoz, hogy azokból összeálljon a működő egész.
Nem csupán feladatokat teljesítenek, de tanácsokkal látnak el arra vonatkozóan, hogyan érdemes felépíteni weboldaladat és kommunikációdat, hogy az tényleg működjön. S nyilván nem találgatnak, nem kísérleteznek, mert fejből tudják hova kell nyúlni. Természetesen határidőre dolgoznak, és számíthatsz rá, hogy az időben elkészülő a produkció eredményeket hoz. Velük tehát biztosra mehetsz.
Olyan egyszerűnek tűnik letölteni egy tartalomkezelőt, majd szépen, játszva elkészíteni vele a honlapot. De ki kell ábrándítsalak. A fellelhető tartalomkezelők, és a hozzájuk elérhető frappáns modulok általános felhasználásra vannak tervezve. Ha nem szeretnéd cizellálni a dolgokat, akár meg is felelnek. Ámde Murphy-nek igaza van, a dolgok sohasem egyszerűek. Ha kicsit is szeretnél eltérni azoktól, és módosítani kell, azonnal belefutsz a kódok útvesztőjébe.
Úgy abban a pillanatban találkoznod kell a css kódolás rejtelmeivel, ami nem laikusoknak szóló pálya. Ez az a kódrendszer, ami a weboldal megjelenéséért felel, a hézagok, sormagasságok, betűtípusok és betűnagyságok, színek, bekezdések tulajdonságait írja le. Ha van is olyan rendszer, amelynél ez pontról pontra csúszkákkal és gombokkal változtatható, azokhoz pedig pilótavizsga szükséges. Ezért a laikusok általában feladják, kivéve a mazochistákat, és a kihívásokat kedvelő kalandorokat.
A fókusz
Az is elmondható, hogy a weboldalakat készíttető vállalkozók, céges közönség nem nagyon maszatol a technikával. Nyilván van elég dolguk. Ezért briefelnek, elkészítik a házi feladatot, és várják a végeredményt. Párszor konzultálnak, meggyőződnek a helyes irányról, és a végén birtokba veszik a produkciót. Használják a rendelkezésre állított új eszközöket. A költségek által elérhető haszon pedig magáért beszél.
Közben pedig foglalkoznak azzal, amihez legjobban értenek. Saját munkájukkal. Abban is van elég kihívás a mindennapokban!
Ezért nem mennek csődbe az ügynökségek
Visszatérve a címre… – Miért is lenne érdemes gyakorlatlan kezekre bízni egy olyan produkciót, amelytől nyilvánvaló módon valamiféle üzleti hasznot remélsz? Csak viccből kérdezem meg halkan: Talán az autódat is átfestetnéd a gyerekkel alkalomadtán, csak mert egyszerű megvenni pár flakon festéksprét a teszkóban? Na ugye.
Akik gyerekkezekre bízzák a produkciót, azok többnyire gazdaságossági okból teszik ezt. Akik pedig valóban komoly célok szolgálatába kívánják állítani a kommunikációt, az elérhető hasznot tartják szem előtt. Aratás pedig nincs vetés nélkül. Akik tudják ezt, azok ügynökségekkel dolgoztatnak. Nagyjából ez a titok, ha egyáltalán ez annak számít.
Ezért, ha tényleg komolyan gondolod saját dolgaidat, tartsd Te is szem előtt a célként megjelölt hasznot. Válassz magad mellé olyat, aki hozzád hasonlóan komoly szereplőként értéket tud adni, kiegészítve és továbbfejlesztve elképzeléseidet. Így valóban értékes megoldást használhatsz a végén, elkerülheted a csalódásokat, a plusz köröket, az állandó újrakezdés frusztráló gondterhét.
Egyik KKV partnerünk havi 40 milliós árbevételnek örvendhet a következetes marketingmunka eredményeként. Sok éve dolgozunk együtt, miközben hétről hétre adaptáljuk az új ötleteket, és a változó körülményekhez idomítjuk a céges kommunikációt.
40 millió havonta! Lehet ennyivel több, csak mert jó az online kommunikáció?
Igen, partnerünk példája bizonyítja! Vajon hogyan áll össze ez a stratégia?